Što razlikuje ljude koji su postali žrtvom prevare pri online-kupovini od onih koji se nikada nisu susreli s tim oblikom cyber-kriminala? Samo trenutak neopreznosti ili nedovoljna educiranost?
Problematika sigurnosti online-kupnje ne može se promatrati iz kuta samo jedne discipline, psihologije ili informacijskih i računalnih znanosti, pa je gotovo sigurno – da baš mi nismo postali žrtvom – ključan i faktor sreće.
Od komfora i izvrsnih ponuda koje dolaze iz drugih zemalja, isporuke proizvoda drugi ili treći dan od kupnje, dijeli nas nekoliko osnovnih koraka samoprovjere koje bi svi trebali svladati prije nego što se upuste u online-kupovinu.
Vrijednost digitalnih prevara je enormna
Ključno je pratiti financijske transakcije koje ste izvršili putem kartica. Naziv prodavatelja na transakcijskom zapisu može se razlikovati od naziva prodavatelja na internetu. Kada su u pitanju primamljive ponude koje se pojavljuju na internetu ili smo ih primili putem elektroničke pošte, valja biti oprezan.
Ne kaže se bez razloga ‘If it sounds too good to be true, it probably is’ (ako zvuči predobro da bi bilo istinito, onda vjerojatno jest). Svakako tu je i neželjena pošta ili ‘phishing mail’ koji naizgled nudi poveznice na provjerene i pouzdane internetske stranice prodavatelja, a skriva prevaru. Vrlo je malo istraživanja na temu uzroka online-prevara jer je teško statistički i egzaktno prikazati kako je prevara nastala.
Statistika kaže da je trend rasta transakcijskih prevara po volumenu u 2020. niži 2,3 posto, dok je u 2019. evidentiran rast od 2,6 posto, ali je stoga rast transakcijskih prevara po vrijednosti u 2020. viši 4,4 posto. Iznosi se mjere u bilijunima. Očekivano, kupuje se roba više vrijednosti koja sa sobom donosi dodatne izazove.
Bolje vlastiti ‘hot spot’ nego otvorena mreža
Online-kupnja proizvoda više vrijednosti iziskuje dodatno vrijeme i strpljenje, kao nešto što nerijetko izostaje kod kupaca. Konkurencija je postala velika, a potrebno je provjeriti osnovne detalje svake online-kupnje.
Osim provjere osnovnih detalja, online-kupnji idealno je pristupiti sa svog održavanog računala i pouzdane kućne mreže. Čak i mobilni uređaj kao točka dijeljenja mreže ‘hot spot’ je bolja opcija svake javne ‘nezaštićene’ mreže. Na javnoj mreži jednostavno nemojte trgovati.
Sigurnosna provjera u izdvojenom okviru zvuči jednostavno, ali ‘tektonski pomak’ koji je primorao prodavatelje uslijed pandemije da svoje poslovanje u nekoliko mjeseci prebace na internet, ostavio je i prostor za cyberkriminal.
Dok se prodavatelji bore za konkurentsku prednost, a poneki otkrivaju i unaprjeđuju ‘best buy’ modele, sigurnost njihova online poslovanja trpi, a time i sigurnost naših povjerljivih podataka. Ipak, kako bi i dalje povjerljivi podaci ostali poznati samo nama, a stanje na računu kakvo smo i planirali, potrebno je primjenjivati osnovna pravila online-kupovine. Priloženim infografikama prikazano je dvanaest zlatnih Europolovih pravila za sigurnu online-kupovinu.
TRI KORAKA ON-LINE KUPNJE
Koliko je potreban multidisciplinarni pristup pri online-kupovini, najbolje opisuje sljedeća rečenica – Siguran online-kupac započinje kupnju s tri riječi; STANI, RAZMISLI i POVEŽI SE, a u prevedenom značenju; STANI i poduzmi mjere sigurnosti i predostrožnosti rada za osobnim računalom, RAZMISLI o posljedicama svojih aktivnosti prilikom prisutnosti i razmjeni povjerljivih podataka na internetu, POVEŽI SE na mrežu i uživaj u blagodatima modernih tehnologija koje omogućuju kupnju putem interneta u miru i tišini svog doma.
KAKO IZVRŠITI PROVJERU ZA REALIZACIJU SIGURNE ON-LINE KUPOVINE?
Saznati detalje s kim ćemo poslovati, tko je s druge strane i koliko je pouzdan – recenzije nisu na odmet. Istražujte! Saznati što ćemo konkretno kupiti – usporediti proizvod s istim od drugog prodavača. Razlike u specifikacijama ukazuju na moguće nepravilnosti. Otići na izvorne stranice proizvođača (obavezna provjera sigurnosti komunikacije //https: protokol u pregledniku). Saznati koliko će proizvod koštati s isporukom jer cijene variraju. Najvažnije, provjeriti načine i uvjete sigurnog plaćanja (verified by Visa/MasterCard, Secure Code…). Pročitati uvjete poslovanja i pravila dostave i povrata proizvoda. Sačuvati dokaze o kupljenom proizvodu i provedenoj transakciji.