Klima sustavi dolaskom toplijeg vremena i ljetnih vrućina ponovno postaju jedan od važnijih komfornih sustava vozila. Omogućavaju ugodnu vožnju i smanjuju umor vozača. Riječ je o zatvorenom sistemu, koji radi samostalno i s motorom vozila ima samo dodirnu točku. Točnije motor preko remenskog prijenosa pogoni kompresor klime, no i takav samostalni sistem treba održavati kako bi pravilno radio.
Kako nas klima hladi?
Klima sustav nas hladi koristeći iste fizikalne termodinamičke principe, kao i svi rashladni uređaji koje znamo – frižideri, škrinje ili kućne klime. Svi oni se sastoje od gotovo istih komponenata i koriste rashladni plin posebno proizveden za tu namjenu. Plin u sustavu uz pomoć kompresora promjenom svoje temperature i tlaka, a time i agregatnog stanja, stvara priželjkivani efekt hlađenja.
Ovaj zatvoreni krug nema kontakta s vanjskim svijetom. Hermetički zatvoreni sustav napunjen plinom radi kao kružni proces. Kompresor stlačuje plin koji se zagrijava i pod velikim tlakom prelazi uz pomoć kondenzatora u tekuće stanje. Nakon toga prolazi kroz uski ekspanzivni ventil i odlazi u isparivač, gdje se naglo širi dok temperatura i tlak padaju. Tada ponovno prelazi u plinovito stanje uz stvaranje hladne zone u isparivaču. Zatim ponovno odlazi u kompresor i sve kreće ispočetka. Iako naoko izgleda kao jednostavan sustav, mora biti pažljivo izbalansiran i održavan da bi ispravno radio.
Najvažniji dijelovi klima sustava
Svaka klima sastoji se od nekoliko osnovnih komponenti – kompresor, kondenzator s ventilatorom (često nazivan i „hladnjak klime“), ekspanzivni ventil i isparivač te ventilator u kabini s filterom ventilacije. Tu su naravno još cjevovodi i sušač za pročišćavanje plina. Iako ovi dijelovi ne zahtijevaju pojedinačno posebno održavanje, cijeli sustav itekako treba u određenim intervalima održavati da bi se omogućio pravilan rad. Većina problema u klima sustavima nastaje kada se sistem ne održava redovito ili se primjerice nakon limarskih radova sistem pravilno ne napuni pa ovi elementi nastradaju kao posljedica drugih uzroka, a ne svoje manjkavosti. S druge strane, kada je riječ o klima sustavima, savjetujemo odabir kvalitetnih dijelova poput onih proizvođača febi. Ovaj poznati brend odlikuje njemačka kvaliteta i iskustvo u obradi metala dugo preko 175 godina.
Što je s održavanjem?
Neki vozači kažu da imaju odličnu klimu, koju jednostavno moraju samo napuniti svake godine. To je daleko od istine! Klima sustav je hermetiziran i ne smije puštati plin, a s čestim dopunjavanjem postavlja se pitanje njihove ispravnosti. Određen gubitak plina na spojevima ili gumenim elementima crijeva je moguć, ali on je vrlo mali i treba mu za to nekoliko godina.
Kako bi sustav pravilno radio, treba ga svakih 3 – 5 godina uz upotrebu posebne stanice za punjenje servisirati. U tom postupku se izvlači plin iz sustava i vakuumira se kako bi se izvukla vlaga, dodaje se dio novog ulja u sistem i ponovno se puni propisanom količinom plina za vozilo.
Uz to se naravno provjerava i nepropusnost sustava. Sve ovo nije moguće napraviti bez posebne opreme! Točnije stanice koja automatski prolazi ove faze, a često već ima i bazu podataka za vozilo. Tada se jednostavnim odabirom modela pokreće automatski proces točno podešen za odabrano vozilo.
Što kada klima ne štima?
Već smo rekli da klima sistem kao zatvoreni sustav nama kontakta s vanjskim svijetom i ako ima dovoljnu količinu punjenja radi besprijekorno godinama. Poteškoće nastaju kada se ta količina smanji ispod razine neophodne za rad pa dolazi do poremećaja u tlakovima i temperaturi plina. To opterećuje u prvom redu kompresor, a i odražava se na smanjenom učinku klime.
Osim toga, ako je primjerice uslijed sudara bilo potrebno demontirati dijelove klima sustava, onda je jako važno da se postupak čišćenja i punjenje sustava napravi prema pravilima. To znači da se sustav mora isprati i dovoljno dugo vakuumirati, kako bi se uklonile nečistoće i vlaga. Upravo nečistoće i vlaga su glavni neprijatelj kompresora i ostalih dijelova.
Uske pore kondenzatora lako se začepe, a vlaga i mehaničke nečistoće mogu nepovratno oštetiti kompresor i ulje za podmazivanje sistema. Zato pri otvaranju sistema treba obavezno zamijeniti sušač – filter koji je često i sastavni dio kondenzatora čime i zamjena kondenzatora postaje time nužna. Bez brige, to je daleko manji trošak od kasnijeg kvara kompresora.
Drugi dio problema najčešće nastaje s neugodnim mirisima i pojavom gljivica na isparivaču. Zamjena filtera ventilacije u redovnim razmacima na servisu i dezinfekcija sustava – rješenje su za ove probleme! Ponuda filtera danas je zaista široka. Od običnih do onih s dodatkom aktivnog ugljena za bolju filtraciju. Za dezinfekciju postoji ponuda dezinfekcijskih sprejeva koji se s dugim cjevčicama mogu nanijeti duboko u ventilacijski sustav sve do isparivača. No ovaj zahvat bolje je prepustiti stručnjaku da tekućina iz spreja ne bi dospjela tamo gdje ne treba. Još bolji način je dezinfekcija putem ozona.
Uz primjenu posebnog uređaja, generatora ozona, stvara se kemijska reakcija u kojoj ozon ubija sve štetne naslage na isparivaču, ali i u unutrašnjosti vozila. Naravno sve ove popravke može provesti isključivo specijalizirana radionica.
Kako pravilno koristiti klima uređaj?
Klima nije samo „ljetna“ stvar! Moderni klima uređaj, često s automatskom regulacijom temperature u vozilu, namijenjen je za cjelogodišnju upotrebu. On je zadužen za stvaranje optimalne temperature i vlažnosti u kabini auta. Zato moderni uređaji upravljaju ne samo hlađenjem, već i grijanjem kombinacijom ove dvije vrste rada. Tako postižu optimalnu temperaturu i vlažnost.
U uvjetima velike vlažnosti, kondenzacije vlage u kabini i magljenja stakala, jedino klima sa svojom mogućnosti sušenja zraka koja prijeđe preko isparivača može brzo odmagliti stakla i smanjiti vlagu. Zato i zimi klima može biti od velike pomoći! Naravno, ako nisu temperature jako niske. Osim toga, današnji sustavi rade s regulacijom snage. Drugim riječima, kompresori kada to nije potrebno ne rade punom snagom, čime se štedi gorivo. Konstantan rad kompresora svakako koristi da njegovi dijelovi budu uvijek pokretni i podmazani, umjesto da nekoliko zimskih mjeseci miruju.
Klimu trebamo uvijek kombinirati s drugim oblicima ventilacije bez straha, ali pritom treba izbjegavati velike razlike u temperaturi izvan vozila. Zato što bi izlaskom iz vozila mogli doživjeti pravi temperaturni šok. Ako klima uređaj pravilno koristimo i održavamo, može doživjeti i odraditi kompletan vijek korištenja vozila bez većih problema.